Refleksjoner og tanker om SoMe

I temaet digitale økonomi har vi tatt for oss sosiale medier og hvordan bedrifter kan bruke mulighetene som ligger i bruken av sosiale medier. Og utfordringene som kommer med.  Vi har sett på at det blir mindre skille mellom tradisjonelle medier som tv og aviser og internett baserte medier, og at som en følge av dette mister de tradisjonelle mediene makten de tidligere har hatt over nyheter og informasjon, og på den måten kunne sette dags orden over hva som er viktig og hva folket får vite. Det har kommet aviser som tradisjonelt er aviser men på nett er de også tv kanaler (vg, dagbladet), eller tv kanaler som tv2 og nrk, på nett er blitt også aviser. Vi ser også at det har kommet noen tv programmer som handler om hva som skjer på nett, av typen tweet4tweet og tosh O (morsomme videoer fra nett).

I dag har disse tradisjonelle mediene mistet noe av makten sin, i teorien ihvertfall (i teorien, for det er flere som leser nyheter på nrk.no og vg.no o.l enn henter inn info fra blogger og mindre anerkjente informasjons spredere), når det er mulig for så mange å være egne journalister og redaktører, noe som gjør at det er mer informasjon tilgjengelig på nett i forskjellige saker. Noe som ofte blir meninger, når det er i form av blogging. På wikipedia skal informasjonen som legges ut der godkjennes og bekreftes av en redaktør, som gjør at wikipedia ligner på tradisjonelle informasjons spredere som store norske leksikon bare utrolig mye større, men dog med en friere sensur enn det aviser og tv kanaler har. Kommer av at eierskapet til aviser og tv kanaler, ofte ansetter redaktører som sensurere og passer på at det ikke blir ytret meninger som er i konflikt med eierne. Dette ser vi gjelder andre steder når det kommer til SoMe også, har vert noen episoder der ansatte og sjefer har uttalt seg om arbeidsplassen og selskapet på SoMe som facebook, og fått sparken kort tid etterpå. Det viser en mulighet ved SoMe, et selskap kan overvåke sine ansattes holdninger og meninger som ytres gjennom SoMe, og det kan skadde en ansatt å uttale seg negativt om arbeidsplassen sin.

Et selskap som vil bruke/utnytte seg av muligheten som ligger i SoMe, må gjøre dette på en måte som skaper interesse eller som kan hjelpe kundene sine. Det mest naturlige for mange selskaper er å bruke SoMe som et supplement til kundeservice. Gi info på en rask og god måte som sprer seg til mange andre ved at det blir delt videre, som når nettbanken til DNB var nede sist uke, de sparte seg en del telefoner den dagen. Det er her og de store muligheten for et selskap ligger for å bli bedre kjent eller nå ut til flere med sine produkter. Nettopp det at en fornøyd kunde deler sine opplevelser videre til sine venner i det SoMe nettverket sitt. Her ligger det i grunn og en utfordring, for visst det blir gjennom facebook eller twitter, delt bare reklame fra selskapene, vil det ikkje bli delt videre og det har i grunn ikke hatt noe for seg. Men om det blir delt ting som er «skjult» reklame vil det kunne virke bra. Som f.eks stabburet sin konkurranse om det nye ansiktet på leverpostei boksen som gjekk i fjor. det var daglig flere oppdateringer fra folk som ville at eg skulle stemme på deres unge for å bli ansiktet på boksen, noe eg gjorde kanskje 2 ganger ellers brydde eg meg ikke, men eg trur det var mange som gjorde det mange ganger, og uansett vil det være med på å bygge merkenavnet stabburet og skape ubevisste positive assosiasjoner til merket blant brukerne (Eg husker det enda!). Så det er viktig at det er noe brukerne kan like og/eller dra nytte av, også dele videre med sine venner.

Eg føler eg har blitt mer bevisst rundt SoMe sine gode og dårlige sider, ved å reflektere og snakke om det med andre medstudenter. Det vil vel egentlig ikke få noe å si for min praksis for bruken av SoMe da eg er noe aktiv allerede, og har vel ikke lært noe konkret som eg ikke visste fra før, vet hvilken knapp eg skal trykke på.. Men er blitt mer reflektert og ser muligheter og utfordringer som eg ikke såg før, blant annet ansvaret vi har overfor hverandre, da det er på nett og på data’en kan det virke som om vi noen ganger glemmer at det er mennesker i andre enden. På grunn av dette kurset såg eg en dokumentar fra Danmark på Nrk om mobbing på SoMe, og om en britisk gutt som hadde tatt sitt eget liv etter mobbinga, ikke nok med at han skulle bli mobbet på skolen på «tradisjonelt» viss, men det skulle følge han heim og inn på data’en, og være rundt han hele tiden.

For å videre utvikle kompetansen min må eg fortsette å bruke SoMe og lese de de artiklene som publiseres innenfor dette temaet. Når det kommer til hvor viktig dette er i en evt jobb er jo det avhengig av hvilken jobb det er snakk om. Men det er muligheter for alle bransjer og alle bedrifter å være ihvertfall noe aktiv i SoMe. Kanskje ikke alle i en bedrift men at det er noen som representerer bedriften er det ikke noe i veien for. Det er enda mange bransjer som ikke er representert, dagligvare bransjen som eg kjenner til fra før, er ikke noe spesielt aktiv på SoMe, men de begynner å se nytte verdien av det, det er f.eks flere aktører som har kommet med en handle app, og om ikke så lenge vil eg regne med at de er godt representert i SoMe jungelen også.

Eg har ikke så mye ris å komme med. Eg syntes det har vert et godt opplegg rundt kurset, og det at vi har vert nødt til å skrive blogg gjør at vi må delta mer i undervisningen enn om vi bare skal høre på foreleser og skrive notater.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..