Skalerbarhet

Skalerbarhet kan defineres som «i en sterkt skalerbar virksomhe koster hver ny enhet av produktet eller tjenesten dramatisk mindre å produsere og markedsføre enn den første utviklede enheten, samtidig som salgsprisen i store trekk kan opprettholdes»

Et godt eksempel på det er spotify, når programmet først er produsert koster det virksomheten lite i forhold til produksjonen av programmet å gjøre det tilgjengelig for 1000  vis av mennesker over hele internett. det koster i stor grad det samme for de om det blir lastet ned av 1000 eller 100 000 personer.

Det som går igjen i skalerbarhet er hvor standarisert et produkt er.

 

Cerum Bolig, Induct og Penetrace er skalerbart da det er ingen lokal installering, men er på internett, og det er den samme produksjons kostnaden for programmet enten det er 10 eller 1000 brukere.

Protempra er mindre skalerbart for der må selve produktet deres sprøytes ned i hver grav (lokal installering), men når produktet er ferdig produsert og prosessen er standarisert vil det oppnås noe skalerbarhet, men ikkje i samme grad som SaaS produkter.

 

Stiller det samme spørsmålet til alle sammen: Hvem var de første kundene deres? var det bare innovative kunder (høy interesse segment) som såg verdien av produktet selv. Har de begynt å nå ut til andre segmenter?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..