Muligheter for vekst «roadtest»

Reflekter over minst 3 av de følgende spørsmål:

 

1.      Hva menes med det engelske ordet industry (bransje) til forskjell fra begrepet market(marked)?

 

– I en analyse prosess er det dels opp til den som analyserer om hvor grensen skal settes mellom bransje og marked. I en bransje kan det være flere aktører som henvender seg til forskjellige marked. Ved at noen bedrifter henvender seg til markedet av transport av mennesker mens andre konsentrer seg om transport av gods og varer.

 

 

2.      Hva menes med begrepet konkurransekrefter (ikke bare hvem de er, men hvorfor de fungerer som konkurransekrefter)?

 

– Der er de kreftene som skaper konkurranse i et marked, og er en videreføring av den heller enkle tilbud – etterspørsel som tidligere har forklart kreftene i et marked og hvorfor det ser ut som det gjør. Antall aktører priser og antall solgte enheter. Tilbud og etterspørsel er enda aktuelt, men er en forenklet forklaring, da det er flere faktorer som spiller inn i hvordan et marked ser ut, og hvilken posisjon de forskjellige aktørene har i markedet.

Disse faktorene er:

1, Graden av rivalisering, desto flere aktører det er i en bransje desto større blir konkurransen om markedsandelene.

2, Trusler fra nye aktører i markedet, når det kommer nye aktører på markedet, vil de kunne stjele markeds andeler fra eksisterende bedrifter, og mulig ut konkurrere disse totalt. Eksisterende aktører jobber for å holde sin markedsposisjon og om mulig øke den. Ved å fornye seg  og finne nye produkter og løsninger for kundene sine vil de kunne øke sine markedsandeler men også holde nye aktører ute fra markedet, ved at det ikke blir segmenter som disse nye aktørene kan erobre.

3, Trusler fra substitutter, er en aktør som kan tilby et produkt som gjør samme nytten eller dekker samme behovet, men til en annen pris og til dels på en annen måte, f.eks tog, bil og fly er substitutter ovenfor hverandre på korte til middels lange avstander.

4, Kjøpers makt, er makten kjøper har til å påvirke en bedrifts produkter, grad av service og pris, gjennom å kjøpe det en konkurrerende bedrift tilbyr. F.eks når mobil telefoner kom med kamera og salget disse mobilene gjekk i været, begynte de andre aktørene å tilby kamera på sine mobil telefoner.

5, Leverandørs makt, kan påvirke og bestemme slutt prisen til et produkt hos en bedrift de leverer til. Ved f.eks å ha kvantums rabatt på sine varer vil den bedriften som kjøper mest også få sine varer billigere inn og kan dermed også selge til en billigere pris enn en konkurrent som kjøper inn mindre og da til en høyere pris. I dagligvarehandelen, hender det at bedriften som leverer varer til f.eks rema bestemmer prisen som er utsalgs pris, mens det er da innkalkulert en fortjeneste til dagligvare butikken. En leverandør som er helt kritisk for en produksjons bedrift kan sette kroken på døren ved å enten heve prisen eller nekte å levere.

En ting som blir nevnt inni mellom men som eg mener er en egen faktor er staten og lovgivningen i de aktuelle bransjene og markedene.

 

 


 4.      Er alle etablerte konkurransekrefter like viktige å ta hensyn til i utviklingen av en strategi?

– Ja, for ellers er det ikke en strategi som tar hensyn til de faktorene og kreftene som spiller inn på om strategien er vellykket eller ikke.

 

 

 

5.      En del av strategiutviklingen dreier seg om å utvikle konkurransefordeler – især å utvikle en posisjon – hva menes med dette og hvilke muligheter finnes for utvikling av en posisjon?

 

– Konkurranse fordeler, er fordeler en bedrift har ovenfor sine konkurrenter, som f.eks en patent eller en laver kostnad ved produksjon eller ferskere produkter som skaper høyere betalings villighet. Ved å analysere hva kundene er villig til å betale for dine produkter og tjenester, og hvilke kostnader som er forbundet med dine produkter. Da vet du hvor du vil ligge i markedet i forhold til andre aktører og på den måten vites det om det å være en «vi er billig strategi» eller «vi tilbyr det lille ekstra» strategi, når bedriften henvender seg til kundene og hvilken posisjon i markedet de skal ha. Ved lav betalings villighet i markedet for bedriftens tjenester, vil det være lite lurt å lage en strategi for å posisjonere seg som et dyrt merke, men heller posisjonere seg som et billigere merke enn eventuelle aktører som allerede er i markedet. Når disse analysene gjøres er det viktig å sammenligne sine produkter med konkurrentens produkter i samme segment, og ikke et gjennomsnitt eller ca av konkurrerende produkt.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..