Deling på nett

Facebook helt Mr Zuckerberg, har kopiert Moores lov som i korte trekk går ut på at prosessor kraften vil dobles for hvert år til den samme prisen å produsere. Så seier Mr Zuckerberg at delingen som skjer over sosiale media vil dobles for hvert år.

Det ligger i våres natur å dele våre opplevelser med andre mennesker, sosiale media gjør dette enklere selv om vi ikke er i direkte kontakt med hverandre, vi kan dele tanker om konkrete saker med mennesker i andre verdens deler, eller andre deler av Norge. Noen deler bare seriøse ting som fag artikler og politiske meninger, mens andre deler bare «tull og tøys», de fleste deler en god blanding av seriøse ting og tull, ting de interesserer seg for også er det litt opp til mottaker å bedømme om det er seriøst eller tull og om det er interessant å bruke tid på. Og det er nettopp her at det er viktig for selskaper som bruker sosiale medier å tenke seg om, for det selskaper vil er jo at sine kunder skal dele deres saker og nettsider, til sine venner som ikke er kunder for å tiltrekke seg både oppmerksomhet fra potensielle nye kunder og skaffe seg nye kunder. Og ettersom det vil bli lettere å dele kan det også tenkes at det vil bli mer av dette.

Med friksjons fri deling vil det gå automatisk og det vil bli lettere å dele mer, noe som gjør at det vil bli delt mer. Det er greit at det blir delt ting som f.eks referat fra jogge turen gjennom enn app på tlf som du har med på jogge turen, eller fra et spill du og dine venner spiller på ps3, som kan være godt for konkurransen og virke motivere innad i venne flokken til å bli flinkere. Det finnest da grenser,  som det er nevnt i artikkelen slo ikke deling av visa kjøp så godt an, og det kan eg forstå, for eg har ingen interesse av å lese om andres visa kjøp, eller å dele mine visa kjøp med andre. men det finnest her en mulighet, dagligvarekjedene har kommet med en app som skal gjøre det enkle å handle og finne varene i butikken. Her går det an å dele disse handlelistene. Til jul går det an å dele en handleliste hos f.eks el-kjøp som ønskeliste.

Det vil som ved Moores lov, nå et punkt hvor det ikke dobles lengre og utviklingen vil flate noe ut, det er enda en stund til  deling over sosiale media når dette punktet. Men i den anledning vil eg komme med en teori: desto fortere no vokser desto fortere vil det nå punktet hvor veksten vil flate ut. Kanskje en simpel og enkel teori, for visst noe vokser fort er det litt selvsagt at det vil nå «topp punktet» fortere enn om det vokser seinere.?

Eg er egentlig positiv til utviklingen ved deling over SoMe, enn så lenge eg har kontroll over hva eg ønsker å dele og hva eg ønsker å lese av andres oppdateringer. Men eg trur og at når bedrifter begynner å ta på alvor innover seg påvirkningskraften som ligger i SoMe, vil interessen dabbe av. For det som er interessant og engasjerende er jo hva andre mennesker mener, ikke alltid like mye hva bedrifter mener, når vi som forbruker vet at de ofte vil sette seg selv i et godt lys.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..